Wat kun je doen als je zieke werknemer niet meer reageert?

10 oktober 2025

Ziekteverzuim komt in vrijwel iedere organisatie voor. In de meeste gevallen verloopt het proces volgens verwachting: er is contact met de werknemer, de bedrijfsarts wordt ingeschakeld en waar nodig wordt gestart met re-integratie. Maar wat als een werknemer na zijn/haar ziekmelding nergens meer op reageert? Wat kun je als werkgever dan doen?

Het recht op loondoorbetaling en de verplichting tot medewerking

In Nederland heeft een zieke werknemer in principe recht op loondoorbetaling tijdens ziekte. Dit recht is echter niet onbeperkt. Er wordt van een zieke werknemer ook verwacht dat hij of zij bereikbaar blijft en meewerkt aan het re-integratietraject. Het medisch oordeel van de bedrijfsarts is daarbij essentieel. Als er geen zicht is op de aard van de ziekte of de bereidheid van de werknemer om mee te werken aan herstel en re-integratie, kan het recht op loon worden opgeschort of zelfs stopgezet.


Wanneer een werknemer zich niet houdt aan de controlevoorschriften zoals het verschijnen bij een controle door de arbodienst, kan een loonopschorting doorgevoerd worden. Loonopschorting betekent dat de werkgever de loonbetaling tijdelijk mag uitstellen. Het is een drukmiddel: zodra de werknemer weer aan zijn verplichtingen voldoet, krijgt hij/zij met terugwerkende kracht recht op het loon over de opschortingsperiode. Er is dus geen definitief verlies van loon, alleen uitstel van betaling. De werkgever moet de werknemer hierover direct informeren.


Bij een loonstop verliest de werknemer definitief het recht op loon over de periode waarin hij zonder geldige reden weigert mee te werken aan re-integratie, passende arbeid weigert of zijn herstel belemmert. Het loon over die periode hoeft ook later niet meer te worden betaald. Een loonstop is daarom een zwaardere maatregel dan opschorting. Ook hier moet de werkgever de werknemer onmiddellijk op de hoogte stellen.

Zorgvuldigheid

Zelfs wanneer de werknemer helemaal nergens meer op reageert, blijft het noodzakelijk om als werkgever zorgvuldig te blijven handelen. Hieraan moet altijd een duidelijke schriftelijke waarschuwing voorafgaan. Daarbij is het aan te raden om deze waarschuwing op meerdere manieren te versturen: per e-mail, app en aangetekende post. Zo kun je aantonen dat je alles hebt gedaan wat redelijkerwijs van je verwacht mag worden. In veel gevallen leidt het opschorten of stopzetten van het loon er juist toe dat de werknemer weer contact zoekt.

Conclusie

Een zieke werknemer die niet bereikbaar is, kan voor werkgevers zowel juridisch als praktisch lastig zijn. De natuurlijke neiging om snel stappen te zetten, moet altijd gepaard gaan met de nodige zorgvuldigheid. Pas wanneer je als werkgever kunt aantonen dat je alles hebt gedaan wat redelijkerwijs van je verwacht mag worden, kun je verdere stappen nemen.

Loop je vast bij het contact met een zieke werknemer? Laat je dan tijdig adviseren. Zo voorkom je onnodige risico’s en maak je de juiste keuzes in een lastige situatie. Wij helpen je graag verder. Je kunt contact met ons opnemen via: ln.wal-xat-oilisnoc@xkirdneh.euqinad

Geschreven door Veerle Bergenhuizen, juridisch stagiaire