De vakanties zijn weer bezig! Voor veel mensen betekent dit een periode van genieten en ontspannen. Vaak begint het avontuur met een reis per vliegtuig naar een geliefde vakantiebestemming. Helaas kan de rust en ontspanning die je zoekt al snel verstoord worden door onverwachte problemen op het vliegveld. Wat moet je doen als je vlucht vertraging heeft, geannuleerd is of als je door overboeking niet mee kan? In deze blog helpen we je letterlijk en figuurlijk op weg met informatie over je rechten en mogelijkheden bij zulke situaties.
Wat zijn je rechten bij vertraging?
Heeft je vlucht vertraging? Dan kun je recht hebben op verzorging en mogelijk een schadevergoeding, afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht.
Verzorging bij vertraging:
- Meer dan 2 uur vertraging: recht op eten en drinken, twee gratis telefoongesprekken of e-mails en als het nodig is een overnachting inclusief transport.
- Meer dan 5 uur vertraging: je mag afzien van je vlucht en de ticketkosten terugvragen. De luchtvaartmaatschappij moet binnen 7 dagen je geld terugbetalen.
Schadevergoeding bij vertraging:
Heeft je vlucht meer dan 3 uur vertraging bij aankomst, dan heb je in beginsel recht op een schadevergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand. De volgende categorieën wordt gehanteerd:
- Tot 1.500 kilometer: €250
- 1.500 tot 3.500 kilometer: €400
- Meer dan 3.500 kilometer: €600 (of €300 bij een vertraging tussen 3 en 4 uur)
Wat kun je doen bij annulering?
Als je vlucht geannuleerd is, heb je recht op:
- Een vervangende vlucht of je geld terug: je kunt kiezen tussen een andere vlucht of een volledige terugbetaling van je ticket. Dit moet binnen 7 dagen geregeld zijn.
- Verzorging: Als je al op het vliegveld bent, moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor eten, drinken, een overnachting (indien nodig) en transport tussen het vliegveld en je hotel.
Schadevergoeding bij annulering:
- Net als bij vertraging, hangt de vergoeding af van de afstand van de vlucht, variërend van €250 tot €600.
Hoe zit het met overboekingen?
Word je geweigerd bij het instappen omdat de vlucht overboekt is? Ook dan heb je recht op verzorging en mogelijk een schadevergoeding, tenzij je vrijwillig je plaats afstaat.
De hoogte van de vergoeding is hetzelfde als bij vertragingen en annuleringen: €250 tot €600 afhankelijk van de vluchtafstand.
Wanneer heb je geen recht op schadevergoeding?
Er zijn situaties waarin je geen recht hebt op een schadevergoeding als gevolg van vertraging, annulering en overboeking, zoals bij:
- Slecht weer;
- Stakingen van derden (zoals verkeersleiding of luchthavenpersoneel);
- Veiligheidsmaatregelen (zoals een bommelding);
- Gevaar op de bestemming (bijvoorbeeld door oorlog of terrorisme);
- Technische problemen buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Let op: een algemeen technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap, vallen hier niet onder.
En route
Vakanties horen ontspannend te zijn, maar onverwachte vliegproblemen kunnen roet in het eten gooien. Het is daarom goed om te weten wat je rechten zijn bij vertragingen, annuleringen of overboekingen. Het is belangrijk om te onthouden dat als je in dergelijke situaties zelf kosten moet maken voor eten, drinken of overnachtingen, je deze achteraf kunt declareren (mocht de vliegmaatschappij het niet ter plekke aanbieden). Bewaar de bonnen dan ook altijd goed. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je aangeboden vouchers en tegoedbonnen ter compensatie kunt weigeren. Je hebt namelijk altijd recht op geld.
Hopelijk helpt deze informatie je om voorbereid op reis te gaan en je stressniveau laag te houden. Fijne vakantie!
Deze blog is geschreven door Sem Penders, jurist bij Consilio Tax&Law. Heb je vragen over dit onderwerp, hulp nodig bij de afwikkeling van dit onderwerp of andere juridische vragen? Neem dan contact met ons op via ln.thcirtsaam-oilisnoc@xkirdneh.euqinad of via 043-7600163.