Je kent het vast wel: je hebt iemand verrast met een cadeaubon, een cadeau waar je altijd blij mee bent. Die bon wordt vol enthousiasme meegenomen, maar al snel belandt hij in een la en wordt vergeten. Pas maanden later, tijdens een opruimactie, komt hij weer tevoorschijn. Tot je schrik is de inwisseltermijn al verstreken. Wat nu? Kun je hier nog iets tegen doen? En hoe lang mogen cadeaubonnen eigenlijk geldig zijn?
Wat is een cadeaubon?
Een cadeaubon is een waardebon die je kunt gebruiken om een product te kopen of een dienst af te nemen bij een specifiek bedrijf. Of het nu gaat om een papieren bon, een plastic pasje of een digitale code, ze vallen allemaal onder dezelfde regelgeving. Het maakt ook niet uit hoe de bon genoemd wordt (giftcard, cadeaukaart) en of je hem voor jezelf koopt of cadeau geeft. Een cadeaubon geeft je recht op een product of dienst, niet op geld. Dit betekent dat je de bon niet kunt omwisselen voor contant geld. De verkoper kan dit weigeren. Zorg dus dat je je bon gebruikt voor waar hij voor bedoeld is.
Geldigheidsduur van cadeaubonnen
Het is belangrijk om te weten dat een cadeaubon minimaal twee jaar geldig moet zijn. Dit is wettelijk vastgesteld sinds 1 januari 2022. Staat er geen uitgiftedatum en vervaldatum op je bon? Dan is hij zelfs onbeperkt geldig. Als er wel een uitgiftedatum op staat, maar geen vervaldatum, heb je vijf jaar de tijd om de bon te gebruiken. Verkopers zijn dus verplicht de voorwaarden van de cadeaubon duidelijk te vermelden. Dit kan op de bon zelf, in een boekje erbij, of door een website te vermelden waar je de voorwaarden kunt vinden.
Wat kun je doen als je bon verlopen is?
Was je cadeaubon minimaal 2 jaar geldig en is de vervaldatum verstreken? Dan is het raadzaam om contact op te nemen met de verkoper. Soms zijn zij bereid om een uitzondering te maken en de bon toch nog te accepteren Echter, ze zijn hier niet toe verplicht, dus het is altijd beter om je bonnen tijdig te gebruiken.
Verschil met een tegoedbon
Naast de cadeaubon is er ook de tegoedbon. Het is belangrijk om goed te begrijpen wat het verschil is tussen deze twee. Een tegoedbon geeft de klant geen recht, maar is een gunst van jouw kant en kan daarom aan voorwaarden worden verbonden. Een tegoedbon wordt bijvoorbeeld gegeven wanneer een klant een product terugbrengt naar de winkel; als winkelier kun je dan een tegoedbon aanbieden om het besteed bedrag binnen de winkel te houden.
Wettelijk gezien geldt ‘koop is koop’. Dit impliceert dat een klant een product niet kan terugbrengen, tenzij het gebreken vertoont. Uit coulance kun je als ondernemer een tegoedbon aanbieden als de klant toch iets wil retourneren. Omdat dit een gunst van de ondernemer is, kun je echter beperkende voorwaarden aan de tegoedbon verbinden.
Met deze kennis kun je ervoor zorgen dat je altijd het meeste uit je cadeaubonnen haalt en verrassingen achteraf voorkomt. Veel plezier met het gebruiken van je cadeaubonnen!
Mocht je vragen hebben over dit thema voor uw persoonlijke of zakelijke situatie, neem dan gerust contact op met ons via ln.thcirtsaam-oilisnoc@ofni of 043 – 7600163.
We helpen je graag verder!