Nieuwe wet beperkt toegang UBO-register – Strengere eisen en meldingsplicht

7 maart 2025

Op 18 februari 2025 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers’ aangenomen. Deze wet brengt wijzigingen aan in de regels rondom de toegang tot het UBO-register, waarin de uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) van bedrijven, trusts en andere juridische entiteiten worden geregistreerd.

De wetswijziging is een direct gevolg van de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie op 22 november 2022. Het Hof oordeelde destijds dat een volledig openbaar UBO-register een onevenredige inbreuk vormt op het recht op privacy. Als gevolg daarvan werd de toegang tot het register beperkt, in afwachting van nieuwe wetgeving die een betere balans waarborgt tussen transparantie en privacybescherming. Op dit moment kan alleen de UBO zelf het register raadplegen met zijn of haar DigiD. Voor buitenlandse UBO’s zonder DigiD is dit lastiger; zij kunnen telefonisch een verzoek indienen voor een uittreksel van het register. Een uittreksel van de UBO-registratie kan bijvoorbeeld nodig zijn bij aanvragen of contracten met instanties die verplicht zijn tot een Wwft-onderzoek. Heb je hier ondersteuning bij nodig? Wij helpen je graag met het opvragen van jouw UBO-gegevens!

Met de nieuwe wet wordt de toegang tot het UBO-register gefaseerd hersteld, maar alleen voor specifieke groepen die een legitiem belang hebben. Onder andere autoriteiten en poortwachters zoals bedoeld in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) krijgen opnieuw toegang, denk hierbij aan banken, notarissen, accountants, advocaten en belastingadviseurs.  Daarnaast wordt het begrip ‘legitiem belang’ verder uitgewerkt in aanvullende regelgeving, waarmee wordt bepaald wie onder bepaalde voorwaarden toegang kan krijgen.

Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel zijn enkele amendementen aangenomen om de wet verder te verfijnen:

  • Voorhangprocedure: Voordat de invulling van de toegang tot het UBO-register definitief wordt vastgesteld, krijgt de Tweede Kamer de mogelijkheid om zich hierover uit te spreken en eventueel in debat te gaan met de regering.
  • Meldingsplicht bij informatieverzoek: UBO’s worden geïnformeerd wanneer derden op basis van een legitiem belang hun gegevens opvragen. De melding zal informatie bevatten over de aanvrager en het doel van de opvraging.
  • Evaluatie na twee jaar: De werking van de wet wordt na twee jaar geëvalueerd, waarbij onder andere wordt gekeken naar de privacygevolgen voor UBO’s en de effectiviteit van de regeling.

De verdere uitwerking van het begrip ‘legitiem belang’ en de precieze criteria voor toegang zullen worden vastgelegd in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), die ter consultatie zal worden voorgelegd.

Met deze wetswijziging wordt beoogd een evenwicht te vinden tussen transparantie en de bescherming van de privacy van UBO’s, terwijl de toegang tot het register zorgvuldig wordt gereguleerd.

We blijven de ontwikkelingen rondom de toegang tot het UBO-register nauwlettend volgen en zullen je uiteraard op de hoogte houden van eventuele veranderingen. Heb je vragen over je UBO-registratie of hulp nodig bij het opvragen van uw gegevens? Neem gerust contact met ons op – wij helpen je graag verder!